• logo
  • osnovna stranica
  • Osnovni sud u Gradišci

    Idi na sadržaj
    BosanskiHrvatskiSrpskiСрпскиEnglish

    Plan rjesavanja predmeta 2018 NARATIVNI

    12.01.2018.

    OSNOVNI SUD U GRADIŠCI

    Broj : 072-0-Su-18-000 039

    Datum : 12. januara 2018. godine

     

     

    Na osnovu člana 7. Uputstva za izradu plana rješavanja predmeta usvojenog na sjednici Visokog sudskog i tužilačkog savjeta Bosne i Hercegovine 14. decembra 2016. godine,  na stručnom kolegiju suda održanom dana 03.01.2018. god. donesen je:

     

    PLAN RJEŠAVANJA PREDMETA ZA 2018. GODINU

     

     

    UVOD – Uzroci koji su doveli do velikog broja neriješenih predmeta

     

                U skladu sa članom 4 Uputstva  izvršena je analiza  uzroka  koji su doveli  do postojećeg broja  neriješenih predmeta.  Najveći broj  neriješenih predmeta  prema starosti  inicijalnog akta  u vrijeme sačinjavanja plana  se odnosio na izvršni referat u kojem  su uočeni brojni razlozi koji uzrokuju nemogućnost bržeg rješavanja  izvršnih predmeta. Radi se o slaboj platežnoj sposobnosti izvršenika - insolventnost izvršenika ali i nedostatku  dovoljnog broja  sudskih izvršitelja u periodu predhodnih godina koji bi bio dovoljan za ažurno provođenje  izvršnih radnji na terenu kao što su: popis, procjena, zaplijena i prodaja  nekretnina i pokretnih stvari. Takođe ističemo i dužinu trajanja postupka u pogledu brojnosti izvršnih radnji, te u izvjesnom broju predmeta  nedostupnost  stranaka  i nelikvidnost pravnih subjekata kao osnovne razloge za dužinu trajanja izvršnog postupka a samim time i razloge za postojeći broj neriješenih izvršnih predmeta.

    Potrebno je istaći da je sud radio u naročito otežanim uslovima zbog blokiranja računa Banke Srpske na čijim računima je Ministarstvo finansija Repbulike Srpske otvorilo žiro račun koji je služio u svrhe sudskog depozita ovog suda. Predujmovi u mnogim izvršnim postupcima su time prosto nestali i to stanje traje od kraja 2015. godine do danas. Opisana situacija sa sudskim depozitom je pogodila cjelokupno poslovanje suda i rad svih referata ali se najdublje odrazila na ažurnost izvršnog referata.

    Pored navedenog bitno je istaći da je izvršni referat najteži za ostvarenje norme i samim time za ažurnost referata. Specifičnost ovog referata se ogleda u tome što je neophodno preduzeti veliki broj radnji u cilju provođenja rješenja o izvršenju a krajnji rezultat je veoma upitan i samim time namirenje tražioca izvršenja. Najmanji je broj izvršnih predmeta u kojima se predlaže izvršenje zaplijenom novačnih sredstava na tekućem računu izvršenika i prenošenjem zaplijenjenih sredstava na račun tražioca izvršenja. Čak i u takvim slučjevima se najčešće vrši uplata sa računa izvršenika na račun tražioca izvršenja u ratama a što sve traje godinama.

    Najčešće se traži izvršenje popisom, pljenidbom i prodajom pokretnih stvari izvršenika a što veoma često rezultira time da se utvrdi da izvršenik nema stvari koje mogu biti predmet prodaje, ili se uloži prigovor trećeg lica, ili nema zainteresovanih lica za kupovinu zaplijenjenih stvari te se od izvršenika traži da promjeni sredstvo i predmet izvršenja. To su samo neki od razloga koji najčešće utiču na dugotrajnost izvršnih postupaka pred ovim sudom i samim time na stepen ažurnosti referata.        

    Namjera ovog suda je da značajno umanji broj neriješenih izvršnih predmeta radi čega se iznašlo rješenje za angažovanje više sudski izvršitelja uz čiju pomoć je u zadnje tri godine riješen veliki broj izvršnih predmeta a tokom 2017. godine smanjen zaostatak za čak 458 izvršna predmeta. Izvršni predmeti su u rad dodijeljeni većem broju sudija tako da isti uz svoj osnovni referat učestvuju i u smanjenju zaostataka u izvršnom referat a što je kako procjenjujemo jedini način da se iskoristi podobnost angažovanja 5 sudskih izvršitelja i jedini način da se nastave odlični rezultati u izvršnom referatu u zadnje tri godine.

                U parničnom referatu  u odnosu na svaku proteklu godinu za koju se sačinjava plan, parnični predmeti koji nisu urađeni  i završeni  nakon jedne godine a koji nisu bili u ranijem planu  se smatraju starim predmetima. Takvi predmeti se unose u plan . Smatramo da brojnost tih predmeta nije velika niti je ažurnost suda značajno narušena jer je značajno najveći broj parničnih predmeta iniciran tokom 2016. godine i naravno 2017. Brojni objektivni faktori su uticali na broj nezavršenih parničnih predmeta. Jedan od bitnih faktora je višestruko ukidanje odluka po žalbi u drugom stepenu i vraćanje prvostepenom sudu na ponovni postupak. U određenom broju predmeta stranke su strani državljani za koje tužilac ne zna adresu te im se zbog navedenih procesnih smetnji ne može uručiti tužba, poziv, niti bilo koje drugo pismeno, problem nepoznatih i netačnih adresa tužilačke i tužene strane, smrt stranaka u toku postupka, rješavanje prethodnih pitanja u drugim postupcima i predmetima, čekanje saglasnosti Ministarstva pravde Republike Srpske za advokate sa područja drugih bivših republika SFRJ za zastupanje stranaka stranih državljana u ovim predmetima.

    Osim napred navedenog u dosta predmeta u kojima je boravište tuženog nepoznato postupajuće sudije su primjenom Zakona o parničnom postupku tuženom postavljali privremenog zastupnika te su od tužioca tražili da dostavi tačnu adresu tuženih i primjenom istog člana nakon što tužilačka strana predujmi potrebne troškove objavljivali oglas u najmanje jednim dnevnim novinama. Stoga je dosta vremena potrošeno na pokušaj utvrđivanja adrese nedostupnih stranaka, te su se nakon napred navedenih procesnih radnji stekli uslovi za zakazivanje pripremnog ročišta i glavne rasprave ali što na kraju rezultira protekom relativno dosta vremena. U pojedinim predmetima u kojima je poznata adresa stranaka u inostranstvu dostava poziva i drugih pismena se vrši zamolbenim putem posredstvom Ministarstva pravde BiH što je inače prilično dug postupak korespodencije pružanja pravne pomoći pogotovo kod stranaka koje imaju prebivalište, odnosno boravište u prekomorskim zemljama. U pojedinim predmetima na prijedlog stranaka čeka se ishod prethodnog pitanja (okončanje ostavinskog ili krivičnog postupka), zatim i same stranke svojim postupcima i prijedlozima utiču na tok postupka tako što nezadovoljne nalazom i mišljenjem vještaka zahtjevaju vještačenje po drugom vještaku, a zatim i nadvještačenje.

    Dakle, svi napred navedeni faktori su značajno uticali na stepen ažurnosti u odnosu na parnične predmete te se konstatuje da su skoro svi predmeti u fazi raspravljanja.

                U vanparničnom referatu uočeno je da postoji manji broj starih predmeta u O referatu iz 2016. godine. Riječ je o broju predmeta koji predstavlja otprilike četvoromjesečnu normu i očekujemo da će ti predmeti biti rješeni tokom 2018. godine. Ostavinski predmeti iz 2017. godine se u skladu sa zakonom povjeravaju na rješavanje notarima kao sudskim povjerenicima i tu ovaj sud ne može uticati na ažurnost i brojnost predmeta u ostavinskom referatu. Stanje sa V referatom je odlično jer je ostalo samo 149 predmeta oznake V-V što je manje od četveromjesečne norme sudije. Najneažurniji dio navparničnog referata se odnosi na ostavinske predmete. Sud od 01.02.2017. god. sve ostavinske predmete ustupa na postupanje notarima kao sudskim pvjerenicima te nema mehanizme da bitno utiče na brojnost neriješenih ostavinskih predmeta i stanje ažurnosti u tome dijelu. Iako brojnost neriješenih vanparničnih predmeta ne predstavlja problem po pitanju ažurnosti suda smatramo uputnim istaći da mnogi problemi koji opterećuju sud u dijelu parničnog referata tako pogađaju i vanparnični referat jer je na kraju krajeva riječ o civilnoj oblasti sudovanja.

                U odnosu na predmete krivičnog referata možemo konstatovati da je broj neriješenih predmeta osnovnog krivičnog referata oznake K sasvim prihvatljiv jer se radi o broju koji je manji od godišnje norme jednog sudije. Kada je riječ o predmetima oznake Iks i Kps stanje je još povoljnije jer je njihova brojnost višestruko manja od jednogodišnje norme sudije. Takođe primjećujemo da je najveći broj predmeta krivičnog referata iniciran tokom 2017. godine što ukazuje na ažurno postupanje. Skrećemo pažnju i na objektivne razloge postojanja neriješenih krivičnih predmeta uglavnom zbog nedostupnosti optuženog i nepostojanja procesnih pretpostavki za provođenje glavog pretresa i ostalih procesnih radnji u skladu sa ZKP. Bitno je napomenuti da je sudijama krivičnog referata dodijeljen određen broj izvršnih predmeta u svrhu sređivanja stanja u izvršnom referatu što je opet uticalo i na smanjenu mogućnost sudija krivičnog referata da broj neriješenih krivičnih predmeta još više umanje.

                U odnosu na predmete prekršajnog referata možemo konstatovati da je broj neriješenih predmeta osnovnog prekršajnog referata oznake Pr sasvim prihvatljiv jer se radi o broju koji je oko 10 % veći od godišnje norme jednog sudije. I drugi referati su u okviru prekršajnog referata prihvatljivi. Jedino što je nepovoljno za ovaj sud u pogledu prekršajnog referata je broj neriješenih Ips predmeta odnosno predmeti izvršenja prekršajnih sankcija. Uzrok takvom stanju u Ips referatu je slaba platežna sposobnost kao i promjena adrese okrivljenog, odnosno osuđenog. Nije postojala mogućnost pretvaranja novčane kazne u kaznu zatvora kao što je propisano u krivičnoj oblasti radi čega osuđena lica veoma često umišljjno odbijaju plaćati prekršajne kazne jer zbog toga neće trpiti negativne posljedice osim onih koje su predviđene primjenom ROF u saradnji sa Ministarstvom unutrašnjih poslova i Ministarstvom finansija Republike Srpske. Bitno je napomenuti da je sudijama prekršajnog referata dodijeljen određen broj izvršnih predmeta u svrhu sređivanja stanja u izvršnom referatu što je opet uticalo i na smanjenu mogućnost sudija prekršajnog referata da broj neriješenih prekršajnih predmeta još više umanje. Takođe primjećujemo da je najveći broj predmeta prekršajnog referata iniciran tokom 2017. godine što ukazuje na ažurno postupanje

                Kada je riječ o privrednim sporovima ističemo da se predmeti privrednog referata mogu pojavljiviti iz razloga pogrešnog zavođenja od strane sudske administracije. Svi predmeti privrednog referata su ustupljeni u rad nadležnom sudu i istih više nema u evidencijama protoka predmeta.

     

     

    I - Ukupan broj neriješenih predmeta po godinama inicijalnog akta po

        referatima na kraju  2017. godine

     

     Na dan 31. 12. 2017. godine u Osnovnom sudu u Gradišci u skladu sa članom 4. Uputstva ima ukupno 12811 neriješenih predmeta po svim referatima, a što se vidi iz sljedećeg tabelarnog pregleda:

     

    Referat

    Inicirani

    2017.g

    Inicirani

    2016.g

    Inicirani

    2015.-2011.

    Inicirani

    2010-06

    Inicirani

    2005-01

    Inicirani

    prije 2000.g.

    Br.pred. koji se ne mogu r. iz pr, razloga

    Ukupno

    Izvršni

    2201

    1294

    1657

    6

    0

    0

     

    5158

    Krivični

    329

    72

    34

    8

    5

    1

     

    449

    Parnični

    1370

    1019

    507

    62

    1

    0

     

    2959

    Prekršajni

    1516

    431

    1150

    0

    0

    0

     

    3097

    Privredni

    0

    0

    0

    0

    0

    0

     

    0

    Vanaprnični

    869

    246

    33

    0

    0

    0

     

    1148

     

     

     

    II  -    Nazivi referata za  koje se plan donosi

     

    Prikazani referati na koji se plan odnosi, broj neriješenih predmeta na tom referatu, ime i prezime postupajućeg sudije i broj predmeta u planu za postupajućeg sudiju:

     

     

    Referat

    Ukupan broj neriješenih predmeta na dan 31.12.2017. god.

    Ime i prezime postupajućeg suca

    Broj predmeta za plan

    Izvršno

     

    Biljana Malešević

    231

    Izvršno

     

    Brana Sember

    111

    Izvršno

     

    Branimir Maletić

    74

    Izvršno

     

    Desanka Đukić

    53

    Izvršno

     

    Dragana Skakić

    111

    Izvršno

     

    Haris Beganović

    152

    Izvršno

     

    Lela Kukić

    116

    Izvršno

     

    Predrag Grahovac

    169

    Izvršno

     

    Predrag Kasagić

    2

    Izvršno

     

    Veljko Krejić

    26

    Izvršno Ukupno

    5158

     

    1045

    Krivično

     

    Branimir Maletić

    90

    Krivično

     

    Desanka Đukić

    70

    Krivično

     

    Predrag Grahovac

    2

    Krivično

     

    Predrag Kasagić

    5

    Krivično

     

    Snježana Stepanović

    1

    Krivično

     

    Veljko Krejić

    195

    Krivično Ukupno

    449

     

    363

    Parnično

     

    Biljana Malešević

    1

    Parnično

     

    Brana Sember

    6

    Parnično

     

    Dragana Skakić

    23

    Parnično

     

    Haris Beganović

    111

    Parnično

     

    Irena Đorđević

    174

    Parnično

     

    Lela Kukić

    18

    Parnično

     

    Predrag Grahovac

    104

    Parnično

     

    Predrag Kasagić

    166

    Parnično

     

    Snježana Stepanović

    157

    Parnično Ukupno

    2959

     

    760

    Prekršajno

     

    Brana Sember

    439

    Prekršajno

     

    Lela Kukić

    338

    Prekršajno

     

    Veljko Krejić

    7

    Prekršajno Ukupno

    3097

     

    784

    Vanparnično

     

    Branimir Maletić

    30

    Vanparnično

     

    Desanka Đukić

    65

    Vanparnično

     

    Dragana Skakić

    60

    Vanparnično

     

    Haris Beganović

    99

    Vanparnično

     

    Irena Đorđević

    2

    Vanparnično

     

    Predrag Grahovac

    71

    Vanparnično

     

    Predrag Kasagić

    7

    Vanparnično

     

    Snježana Stepanović

    1

    Vanparnično

     

    Veljko Krejić

    3

    Vanparnično Ukupno

    1148

     

    370

     

     

     

    III -   Aktivnosti predsjednika suda na rješavanju predmeta

     

    (Ovdje se navode podaci o tome na kojem će se osnovnom referatu angažirati predsjednik suda, odnosno koliko planira riješiti tih predmeta tokom godine za koju se donosi plan. U skladu sa članom 18. Uputstva predsjednici sudova treba da se angažiraju na osnovnim referatima, bez obzira na to da li se plan donosi i za te referate i da na taj način doprinesu da se u sudu riješi što više predmeta i samim tim i više starih predmeta)

     

    Predsjednik suda ima aktivnu ulogu u rješavanju starih predmeta  i isti se angažuje na osnovnom I referatu kao i na ostalim referatima i ima obavezu da u toku 2018. godine riješi odgovarajući broj predmeta izvršnog, vanparničnog, krivičnog i prekršajnog referata.

    U skladu sa članom 18. Uputstva  Predsjednik suda  se angžuje po svome zahtjevu na osnovnim referatima bez obzira na to da li se ti predmeti unose u plan i na taj način doprinosi da se u sudu riješi što više predmeta i samim tim i stvara uslove da se lakše riješe predmeti iz aktuelnog Plana rješavanja predmeta.

     

     

    IV-  Način praćenja realizacije plana

     

    U skladu sa članom 15 Uputstva  Osnovni sud je dužan na sjednicama sudskih odjeljenja svakog mjeseca pratiti realizaciju plana, na stručnom kolegiju sudija svaka tri mjeseca analizirati provođenje plana rješavanja predmeta i po potrebi  preduzimati odgovarajuće mjere  koje će biti u funkciji  dosljednog provođenja plana rješavanja predmeta. Predsjednik suda će svakog mjeseca pratiti realizaciju plana pojedinačno sa sudijama koji su angažovani na rješavanju predmeta iz plana  i davati im smjernice  za brže i efikasnije rješavanje predmeta i obezbijediti im logističku pomoć, te davati dodatne instrukcije predsjednicima sudskih odjeljenja da se brže i efikasnije predmeti okončavaju.  Redovno će se održavati sjednice sudskih odjeljenja,  a zapisnici sa održanih sjednica dostavljati nadležnom tijelu iz člana 15 stav 2 Uputstva.

     

    V -   Odgovornost sudija, predsjednika sudskih odjeljenja i predsjednika suda za  provođenje plana

     

    U skladu sa  Glavom V Uputstva najveća je odgovornost predsjednika suda za provođenje plana rješavanja predmeta a zatim predsjednika sudskog odjeljenja  i potom zaduženih sudija za provođenje plana. Ta odgovornost nije  deklaratorne prirode već konkretna odgovornost za realizaciju plana u datim okvirima da se ostvari realizacija u mjesečnom iznosu od po najmanje 70% završenih predmeta kako Predsjednika suda, predsjednika sudskog odjeljenja i samih sudija.

    Ovaj plan se dostavlja pored VSTS svim sudijama. Izvršena je analiza uzroka brojnosti neriješenih predmeta, analiza učinka sudija iz ranijih planova sa konkretnim rezultatima na rješavanju predmeta kao i ukupnom realizacijom suda po godinama i sa procentom ostvarenja norme na rješavanju starih zaostalih predmeta. Smatramo da će to u svakom slučaju uticati na veću odgovornost svakog sudije da ostvari realizaciju plana normativno u okviru postavljene  norme.

     

    Obaveza je sudija da u izvršnom referatu kod predmeta datih u rad sudskim izvršiteljima striktno prate realizaciju sprovođenja izvršnih radnji od strane izvršitelja u kraćim rokovima, da im se po izvršenoj radnji predmeti odmah vraćaju u rad radi izdavanja naredbi za naredne radnje u postupku, da strogo prate određenu evidenciju predmeta, da im se predmeti iznose u rad  na dan isteka evidencije  bez obzira  da li je  sudski izvršitelj  postupio ili ne po naloženoj izvršnoj radnji.

     

    Predsjednik suda   će preko sudske uprave  sačiniti  posebnu tabelu mjesečnih izvještaja  po kojoj će se  pratiti ostvarenje mjesečne norme od 70% na rješavanju starih predmeta iz plana a šef sudske pisarnice i IKT referent  će u odgovarajuće obrazce unositi ostvarenje te norme radi lakšeg praćenja od strane predsjednika odjeljenja i predsjednika suda radi preduzimanja mjera da se ostvaruje rješavanje predmeta  u mjesečnom obimu u skladu sa  planom.

     

     

     

    VI – Izjašnjenje za predmete koji se ponavljaju dva puta i više u planovima u skladu sa članom 14. Uputstva.

     

    Sudac

    Br. predmeta

    Datum početka predmeta

    Datum početka faze

    Predmet nerješiv (da ili ne)

     

     

     

     

    Koliko se predmet puta ponovio u planu

    Razlog  nerješavanja predmeta

    Suci koji su bile zadužene sa spisom

    Status predmeta (je li predmet u fazi raspravljanja, donošenja odluke, ponavljanja postupka…)

    Posljednja radnja u predmetu/datum (ročište ili sl.)

    Plan kada je predviđeno da će se predmet završiti


    Zbog broja predmeta koji se u planovima rješavanja predmeta po godinama ponavljaju dva i više puta i postojeće analize u ovom planu detaljnija izjašnjenja o takvim predmetima po sudijama se ne navode. Tokom 2018. godini, počev od usvajanja plana striktno će se voditi računa o predmetima koji se ponavavljaju dva i više puta i to počevši od sudije koji je konkretno zadužen za pojedinačne predmete po planu da se tim predmetima da apsolutni prioritet rješavanja. Preko nadležnih odjeljenja u okviru suda je stalna obaveza da se analiziraju pojedinačno predmeti koji se ponavaljaju u planovima, otklone razlozi za nerješavanje istih i preduzmu sve neophodne mjere da se ti predmeti rješe što hitnije.

     

    Predsjednik suda će vršiti stalnu kontrolu predmeta koji se ponavljaju dva ili više puta u planovima i na kolegiju sudija kao i pojedinačno sa sudijama preduzimati mjere da se navedeni predmeti rješavaju a dalja ponavljanja eliminišu.

     

     

    Prilog:

     

    Tabele koje se popunjavaju na početku kalendarske godine prilikom izrade analize za potrebe sačinjavanja plana.

     

    Tabela I – Pregled riješenih predmeta po starosti inicijalnog akta iz plana u izvještajnom periodu (od 01.01.2017. do 31.12.2017. god.) – bez Kom predmeta

     

     

    Referat

    Inicirani

    2017.g.

    Inicirani

    2016.g.

    Inicirani

    2015-2011.g.

    Inicirani

    2010-06.g.

    Inicirani

    2005-01.g.

    Inicirani

    prije 2000.

     

    Ukupno

    Izvršni

    136

    700

    481

    9

    0

    0

    1326

    Krivični

    600

    244

    86

    4

    0

    0

    934

    Parnični

    157

    470

    439

    0

    0

    0

    1066

    Prekršajni

    391

    957

    592

    0

    0

    0

    1940

    Privredni

    6

    3

    8

    0

    0

    0

    17

    Vanaprnični

    650

    608

    191

    2

    0

    0

    1451

    Ukupno:

    1940

    2982

    1797

    15

    0

    0

    6734

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Tabela II – Pregled neriješenih predmeta po starosti inicijalnog akta iz plana u izvještajnom periodu na dan 31.12. – bez Kom predmeta

    Tabela se odnosi na sve neriješene predmete u sudu, ne na predmete iz plana

     

    Referat

    Inicirani

    2017.g.

    Inicirani

    2016.g.

    Inicirani

    2015-2011.g.

    Inicirani

    2010-06.g.

    Inicirani

    2005-01.g.

    Inicirani

    prije 2000.

    Broj predm. koji se ne mogu riješiti zbog procesnih smetnji

    Ukupno

    Izvršni

    1050

    521

    304

    6

    0

    0

     

    1881

    Krivični

    329

    72

    34

    8

    5

    1

    22

    449

    Parnični

    801

    388

    169

    1

    0

    0

     

    1359

    Prekršajni

    1516

    431

    1150

    0

    0

    0

     

    3097

    Privredni

    0

    0

    0

    0

    0

    0

     

    0

    Vanaprnični

    869

    246

    33

    0

    0

    0

     

    1148

    Ukupno

    4565

    1658

    1690

    15

    5

    1

     

    7934

     

     

     

     

     

     

    Predsjednik suda

     

    Veljko Krejić

                                                              

    Prikazana vijest je na:
    187 PREGLEDA
    Kopirano
    Povratak na vrh

    Plan rjesavanja predmeta 2018 NARATIVNI

    12.01.2018.

    OSNOVNI SUD U GRADIŠCI

    Broj : 072-0-Su-18-000 039

    Datum : 12. januara 2018. godine

     

     

    Na osnovu člana 7. Uputstva za izradu plana rješavanja predmeta usvojenog na sjednici Visokog sudskog i tužilačkog savjeta Bosne i Hercegovine 14. decembra 2016. godine,  na stručnom kolegiju suda održanom dana 03.01.2018. god. donesen je:

     

    PLAN RJEŠAVANJA PREDMETA ZA 2018. GODINU

     

     

    UVOD – Uzroci koji su doveli do velikog broja neriješenih predmeta

     

                U skladu sa članom 4 Uputstva  izvršena je analiza  uzroka  koji su doveli  do postojećeg broja  neriješenih predmeta.  Najveći broj  neriješenih predmeta  prema starosti  inicijalnog akta  u vrijeme sačinjavanja plana  se odnosio na izvršni referat u kojem  su uočeni brojni razlozi koji uzrokuju nemogućnost bržeg rješavanja  izvršnih predmeta. Radi se o slaboj platežnoj sposobnosti izvršenika - insolventnost izvršenika ali i nedostatku  dovoljnog broja  sudskih izvršitelja u periodu predhodnih godina koji bi bio dovoljan za ažurno provođenje  izvršnih radnji na terenu kao što su: popis, procjena, zaplijena i prodaja  nekretnina i pokretnih stvari. Takođe ističemo i dužinu trajanja postupka u pogledu brojnosti izvršnih radnji, te u izvjesnom broju predmeta  nedostupnost  stranaka  i nelikvidnost pravnih subjekata kao osnovne razloge za dužinu trajanja izvršnog postupka a samim time i razloge za postojeći broj neriješenih izvršnih predmeta.

    Potrebno je istaći da je sud radio u naročito otežanim uslovima zbog blokiranja računa Banke Srpske na čijim računima je Ministarstvo finansija Repbulike Srpske otvorilo žiro račun koji je služio u svrhe sudskog depozita ovog suda. Predujmovi u mnogim izvršnim postupcima su time prosto nestali i to stanje traje od kraja 2015. godine do danas. Opisana situacija sa sudskim depozitom je pogodila cjelokupno poslovanje suda i rad svih referata ali se najdublje odrazila na ažurnost izvršnog referata.

    Pored navedenog bitno je istaći da je izvršni referat najteži za ostvarenje norme i samim time za ažurnost referata. Specifičnost ovog referata se ogleda u tome što je neophodno preduzeti veliki broj radnji u cilju provođenja rješenja o izvršenju a krajnji rezultat je veoma upitan i samim time namirenje tražioca izvršenja. Najmanji je broj izvršnih predmeta u kojima se predlaže izvršenje zaplijenom novačnih sredstava na tekućem računu izvršenika i prenošenjem zaplijenjenih sredstava na račun tražioca izvršenja. Čak i u takvim slučjevima se najčešće vrši uplata sa računa izvršenika na račun tražioca izvršenja u ratama a što sve traje godinama.

    Najčešće se traži izvršenje popisom, pljenidbom i prodajom pokretnih stvari izvršenika a što veoma često rezultira time da se utvrdi da izvršenik nema stvari koje mogu biti predmet prodaje, ili se uloži prigovor trećeg lica, ili nema zainteresovanih lica za kupovinu zaplijenjenih stvari te se od izvršenika traži da promjeni sredstvo i predmet izvršenja. To su samo neki od razloga koji najčešće utiču na dugotrajnost izvršnih postupaka pred ovim sudom i samim time na stepen ažurnosti referata.        

    Namjera ovog suda je da značajno umanji broj neriješenih izvršnih predmeta radi čega se iznašlo rješenje za angažovanje više sudski izvršitelja uz čiju pomoć je u zadnje tri godine riješen veliki broj izvršnih predmeta a tokom 2017. godine smanjen zaostatak za čak 458 izvršna predmeta. Izvršni predmeti su u rad dodijeljeni većem broju sudija tako da isti uz svoj osnovni referat učestvuju i u smanjenju zaostataka u izvršnom referat a što je kako procjenjujemo jedini način da se iskoristi podobnost angažovanja 5 sudskih izvršitelja i jedini način da se nastave odlični rezultati u izvršnom referatu u zadnje tri godine.

                U parničnom referatu  u odnosu na svaku proteklu godinu za koju se sačinjava plan, parnični predmeti koji nisu urađeni  i završeni  nakon jedne godine a koji nisu bili u ranijem planu  se smatraju starim predmetima. Takvi predmeti se unose u plan . Smatramo da brojnost tih predmeta nije velika niti je ažurnost suda značajno narušena jer je značajno najveći broj parničnih predmeta iniciran tokom 2016. godine i naravno 2017. Brojni objektivni faktori su uticali na broj nezavršenih parničnih predmeta. Jedan od bitnih faktora je višestruko ukidanje odluka po žalbi u drugom stepenu i vraćanje prvostepenom sudu na ponovni postupak. U određenom broju predmeta stranke su strani državljani za koje tužilac ne zna adresu te im se zbog navedenih procesnih smetnji ne može uručiti tužba, poziv, niti bilo koje drugo pismeno, problem nepoznatih i netačnih adresa tužilačke i tužene strane, smrt stranaka u toku postupka, rješavanje prethodnih pitanja u drugim postupcima i predmetima, čekanje saglasnosti Ministarstva pravde Republike Srpske za advokate sa područja drugih bivših republika SFRJ za zastupanje stranaka stranih državljana u ovim predmetima.

    Osim napred navedenog u dosta predmeta u kojima je boravište tuženog nepoznato postupajuće sudije su primjenom Zakona o parničnom postupku tuženom postavljali privremenog zastupnika te su od tužioca tražili da dostavi tačnu adresu tuženih i primjenom istog člana nakon što tužilačka strana predujmi potrebne troškove objavljivali oglas u najmanje jednim dnevnim novinama. Stoga je dosta vremena potrošeno na pokušaj utvrđivanja adrese nedostupnih stranaka, te su se nakon napred navedenih procesnih radnji stekli uslovi za zakazivanje pripremnog ročišta i glavne rasprave ali što na kraju rezultira protekom relativno dosta vremena. U pojedinim predmetima u kojima je poznata adresa stranaka u inostranstvu dostava poziva i drugih pismena se vrši zamolbenim putem posredstvom Ministarstva pravde BiH što je inače prilično dug postupak korespodencije pružanja pravne pomoći pogotovo kod stranaka koje imaju prebivalište, odnosno boravište u prekomorskim zemljama. U pojedinim predmetima na prijedlog stranaka čeka se ishod prethodnog pitanja (okončanje ostavinskog ili krivičnog postupka), zatim i same stranke svojim postupcima i prijedlozima utiču na tok postupka tako što nezadovoljne nalazom i mišljenjem vještaka zahtjevaju vještačenje po drugom vještaku, a zatim i nadvještačenje.

    Dakle, svi napred navedeni faktori su značajno uticali na stepen ažurnosti u odnosu na parnične predmete te se konstatuje da su skoro svi predmeti u fazi raspravljanja.

                U vanparničnom referatu uočeno je da postoji manji broj starih predmeta u O referatu iz 2016. godine. Riječ je o broju predmeta koji predstavlja otprilike četvoromjesečnu normu i očekujemo da će ti predmeti biti rješeni tokom 2018. godine. Ostavinski predmeti iz 2017. godine se u skladu sa zakonom povjeravaju na rješavanje notarima kao sudskim povjerenicima i tu ovaj sud ne može uticati na ažurnost i brojnost predmeta u ostavinskom referatu. Stanje sa V referatom je odlično jer je ostalo samo 149 predmeta oznake V-V što je manje od četveromjesečne norme sudije. Najneažurniji dio navparničnog referata se odnosi na ostavinske predmete. Sud od 01.02.2017. god. sve ostavinske predmete ustupa na postupanje notarima kao sudskim pvjerenicima te nema mehanizme da bitno utiče na brojnost neriješenih ostavinskih predmeta i stanje ažurnosti u tome dijelu. Iako brojnost neriješenih vanparničnih predmeta ne predstavlja problem po pitanju ažurnosti suda smatramo uputnim istaći da mnogi problemi koji opterećuju sud u dijelu parničnog referata tako pogađaju i vanparnični referat jer je na kraju krajeva riječ o civilnoj oblasti sudovanja.

                U odnosu na predmete krivičnog referata možemo konstatovati da je broj neriješenih predmeta osnovnog krivičnog referata oznake K sasvim prihvatljiv jer se radi o broju koji je manji od godišnje norme jednog sudije. Kada je riječ o predmetima oznake Iks i Kps stanje je još povoljnije jer je njihova brojnost višestruko manja od jednogodišnje norme sudije. Takođe primjećujemo da je najveći broj predmeta krivičnog referata iniciran tokom 2017. godine što ukazuje na ažurno postupanje. Skrećemo pažnju i na objektivne razloge postojanja neriješenih krivičnih predmeta uglavnom zbog nedostupnosti optuženog i nepostojanja procesnih pretpostavki za provođenje glavog pretresa i ostalih procesnih radnji u skladu sa ZKP. Bitno je napomenuti da je sudijama krivičnog referata dodijeljen određen broj izvršnih predmeta u svrhu sređivanja stanja u izvršnom referatu što je opet uticalo i na smanjenu mogućnost sudija krivičnog referata da broj neriješenih krivičnih predmeta još više umanje.

                U odnosu na predmete prekršajnog referata možemo konstatovati da je broj neriješenih predmeta osnovnog prekršajnog referata oznake Pr sasvim prihvatljiv jer se radi o broju koji je oko 10 % veći od godišnje norme jednog sudije. I drugi referati su u okviru prekršajnog referata prihvatljivi. Jedino što je nepovoljno za ovaj sud u pogledu prekršajnog referata je broj neriješenih Ips predmeta odnosno predmeti izvršenja prekršajnih sankcija. Uzrok takvom stanju u Ips referatu je slaba platežna sposobnost kao i promjena adrese okrivljenog, odnosno osuđenog. Nije postojala mogućnost pretvaranja novčane kazne u kaznu zatvora kao što je propisano u krivičnoj oblasti radi čega osuđena lica veoma često umišljjno odbijaju plaćati prekršajne kazne jer zbog toga neće trpiti negativne posljedice osim onih koje su predviđene primjenom ROF u saradnji sa Ministarstvom unutrašnjih poslova i Ministarstvom finansija Republike Srpske. Bitno je napomenuti da je sudijama prekršajnog referata dodijeljen određen broj izvršnih predmeta u svrhu sređivanja stanja u izvršnom referatu što je opet uticalo i na smanjenu mogućnost sudija prekršajnog referata da broj neriješenih prekršajnih predmeta još više umanje. Takođe primjećujemo da je najveći broj predmeta prekršajnog referata iniciran tokom 2017. godine što ukazuje na ažurno postupanje

                Kada je riječ o privrednim sporovima ističemo da se predmeti privrednog referata mogu pojavljiviti iz razloga pogrešnog zavođenja od strane sudske administracije. Svi predmeti privrednog referata su ustupljeni u rad nadležnom sudu i istih više nema u evidencijama protoka predmeta.

     

     

    I - Ukupan broj neriješenih predmeta po godinama inicijalnog akta po

        referatima na kraju  2017. godine

     

     Na dan 31. 12. 2017. godine u Osnovnom sudu u Gradišci u skladu sa članom 4. Uputstva ima ukupno 12811 neriješenih predmeta po svim referatima, a što se vidi iz sljedećeg tabelarnog pregleda:

     

    Referat

    Inicirani

    2017.g

    Inicirani

    2016.g

    Inicirani

    2015.-2011.

    Inicirani

    2010-06

    Inicirani

    2005-01

    Inicirani

    prije 2000.g.

    Br.pred. koji se ne mogu r. iz pr, razloga

    Ukupno

    Izvršni

    2201

    1294

    1657

    6

    0

    0

     

    5158

    Krivični

    329

    72

    34

    8

    5

    1

     

    449

    Parnični

    1370

    1019

    507

    62

    1

    0

     

    2959

    Prekršajni

    1516

    431

    1150

    0

    0

    0

     

    3097

    Privredni

    0

    0

    0

    0

    0

    0

     

    0

    Vanaprnični

    869

    246

    33

    0

    0

    0

     

    1148

     

     

     

    II  -    Nazivi referata za  koje se plan donosi

     

    Prikazani referati na koji se plan odnosi, broj neriješenih predmeta na tom referatu, ime i prezime postupajućeg sudije i broj predmeta u planu za postupajućeg sudiju:

     

     

    Referat

    Ukupan broj neriješenih predmeta na dan 31.12.2017. god.

    Ime i prezime postupajućeg suca

    Broj predmeta za plan

    Izvršno

     

    Biljana Malešević

    231

    Izvršno

     

    Brana Sember

    111

    Izvršno

     

    Branimir Maletić

    74

    Izvršno

     

    Desanka Đukić

    53

    Izvršno

     

    Dragana Skakić

    111

    Izvršno

     

    Haris Beganović

    152

    Izvršno

     

    Lela Kukić

    116

    Izvršno

     

    Predrag Grahovac

    169

    Izvršno

     

    Predrag Kasagić

    2

    Izvršno

     

    Veljko Krejić

    26

    Izvršno Ukupno

    5158

     

    1045

    Krivično

     

    Branimir Maletić

    90

    Krivično

     

    Desanka Đukić

    70

    Krivično

     

    Predrag Grahovac

    2

    Krivično

     

    Predrag Kasagić

    5

    Krivično

     

    Snježana Stepanović

    1

    Krivično

     

    Veljko Krejić

    195

    Krivično Ukupno

    449

     

    363

    Parnično

     

    Biljana Malešević

    1

    Parnično

     

    Brana Sember

    6

    Parnično

     

    Dragana Skakić

    23

    Parnično

     

    Haris Beganović

    111

    Parnično

     

    Irena Đorđević

    174

    Parnično

     

    Lela Kukić

    18

    Parnično

     

    Predrag Grahovac

    104

    Parnično

     

    Predrag Kasagić

    166

    Parnično

     

    Snježana Stepanović

    157

    Parnično Ukupno

    2959

     

    760

    Prekršajno

     

    Brana Sember

    439

    Prekršajno

     

    Lela Kukić

    338

    Prekršajno

     

    Veljko Krejić

    7

    Prekršajno Ukupno

    3097

     

    784

    Vanparnično

     

    Branimir Maletić

    30

    Vanparnično

     

    Desanka Đukić

    65

    Vanparnično

     

    Dragana Skakić

    60

    Vanparnično

     

    Haris Beganović

    99

    Vanparnično

     

    Irena Đorđević

    2

    Vanparnično

     

    Predrag Grahovac

    71

    Vanparnično

     

    Predrag Kasagić

    7

    Vanparnično

     

    Snježana Stepanović

    1

    Vanparnično

     

    Veljko Krejić

    3

    Vanparnično Ukupno

    1148

     

    370

     

     

     

    III -   Aktivnosti predsjednika suda na rješavanju predmeta

     

    (Ovdje se navode podaci o tome na kojem će se osnovnom referatu angažirati predsjednik suda, odnosno koliko planira riješiti tih predmeta tokom godine za koju se donosi plan. U skladu sa članom 18. Uputstva predsjednici sudova treba da se angažiraju na osnovnim referatima, bez obzira na to da li se plan donosi i za te referate i da na taj način doprinesu da se u sudu riješi što više predmeta i samim tim i više starih predmeta)

     

    Predsjednik suda ima aktivnu ulogu u rješavanju starih predmeta  i isti se angažuje na osnovnom I referatu kao i na ostalim referatima i ima obavezu da u toku 2018. godine riješi odgovarajući broj predmeta izvršnog, vanparničnog, krivičnog i prekršajnog referata.

    U skladu sa članom 18. Uputstva  Predsjednik suda  se angžuje po svome zahtjevu na osnovnim referatima bez obzira na to da li se ti predmeti unose u plan i na taj način doprinosi da se u sudu riješi što više predmeta i samim tim i stvara uslove da se lakše riješe predmeti iz aktuelnog Plana rješavanja predmeta.

     

     

    IV-  Način praćenja realizacije plana

     

    U skladu sa članom 15 Uputstva  Osnovni sud je dužan na sjednicama sudskih odjeljenja svakog mjeseca pratiti realizaciju plana, na stručnom kolegiju sudija svaka tri mjeseca analizirati provođenje plana rješavanja predmeta i po potrebi  preduzimati odgovarajuće mjere  koje će biti u funkciji  dosljednog provođenja plana rješavanja predmeta. Predsjednik suda će svakog mjeseca pratiti realizaciju plana pojedinačno sa sudijama koji su angažovani na rješavanju predmeta iz plana  i davati im smjernice  za brže i efikasnije rješavanje predmeta i obezbijediti im logističku pomoć, te davati dodatne instrukcije predsjednicima sudskih odjeljenja da se brže i efikasnije predmeti okončavaju.  Redovno će se održavati sjednice sudskih odjeljenja,  a zapisnici sa održanih sjednica dostavljati nadležnom tijelu iz člana 15 stav 2 Uputstva.

     

    V -   Odgovornost sudija, predsjednika sudskih odjeljenja i predsjednika suda za  provođenje plana

     

    U skladu sa  Glavom V Uputstva najveća je odgovornost predsjednika suda za provođenje plana rješavanja predmeta a zatim predsjednika sudskog odjeljenja  i potom zaduženih sudija za provođenje plana. Ta odgovornost nije  deklaratorne prirode već konkretna odgovornost za realizaciju plana u datim okvirima da se ostvari realizacija u mjesečnom iznosu od po najmanje 70% završenih predmeta kako Predsjednika suda, predsjednika sudskog odjeljenja i samih sudija.

    Ovaj plan se dostavlja pored VSTS svim sudijama. Izvršena je analiza uzroka brojnosti neriješenih predmeta, analiza učinka sudija iz ranijih planova sa konkretnim rezultatima na rješavanju predmeta kao i ukupnom realizacijom suda po godinama i sa procentom ostvarenja norme na rješavanju starih zaostalih predmeta. Smatramo da će to u svakom slučaju uticati na veću odgovornost svakog sudije da ostvari realizaciju plana normativno u okviru postavljene  norme.

     

    Obaveza je sudija da u izvršnom referatu kod predmeta datih u rad sudskim izvršiteljima striktno prate realizaciju sprovođenja izvršnih radnji od strane izvršitelja u kraćim rokovima, da im se po izvršenoj radnji predmeti odmah vraćaju u rad radi izdavanja naredbi za naredne radnje u postupku, da strogo prate određenu evidenciju predmeta, da im se predmeti iznose u rad  na dan isteka evidencije  bez obzira  da li je  sudski izvršitelj  postupio ili ne po naloženoj izvršnoj radnji.

     

    Predsjednik suda   će preko sudske uprave  sačiniti  posebnu tabelu mjesečnih izvještaja  po kojoj će se  pratiti ostvarenje mjesečne norme od 70% na rješavanju starih predmeta iz plana a šef sudske pisarnice i IKT referent  će u odgovarajuće obrazce unositi ostvarenje te norme radi lakšeg praćenja od strane predsjednika odjeljenja i predsjednika suda radi preduzimanja mjera da se ostvaruje rješavanje predmeta  u mjesečnom obimu u skladu sa  planom.

     

     

     

    VI – Izjašnjenje za predmete koji se ponavljaju dva puta i više u planovima u skladu sa članom 14. Uputstva.

     

    Sudac

    Br. predmeta

    Datum početka predmeta

    Datum početka faze

    Predmet nerješiv (da ili ne)

     

     

     

     

    Koliko se predmet puta ponovio u planu

    Razlog  nerješavanja predmeta

    Suci koji su bile zadužene sa spisom

    Status predmeta (je li predmet u fazi raspravljanja, donošenja odluke, ponavljanja postupka…)

    Posljednja radnja u predmetu/datum (ročište ili sl.)

    Plan kada je predviđeno da će se predmet završiti


    Zbog broja predmeta koji se u planovima rješavanja predmeta po godinama ponavljaju dva i više puta i postojeće analize u ovom planu detaljnija izjašnjenja o takvim predmetima po sudijama se ne navode. Tokom 2018. godini, počev od usvajanja plana striktno će se voditi računa o predmetima koji se ponavavljaju dva i više puta i to počevši od sudije koji je konkretno zadužen za pojedinačne predmete po planu da se tim predmetima da apsolutni prioritet rješavanja. Preko nadležnih odjeljenja u okviru suda je stalna obaveza da se analiziraju pojedinačno predmeti koji se ponavaljaju u planovima, otklone razlozi za nerješavanje istih i preduzmu sve neophodne mjere da se ti predmeti rješe što hitnije.

     

    Predsjednik suda će vršiti stalnu kontrolu predmeta koji se ponavljaju dva ili više puta u planovima i na kolegiju sudija kao i pojedinačno sa sudijama preduzimati mjere da se navedeni predmeti rješavaju a dalja ponavljanja eliminišu.

     

     

    Prilog:

     

    Tabele koje se popunjavaju na početku kalendarske godine prilikom izrade analize za potrebe sačinjavanja plana.

     

    Tabela I – Pregled riješenih predmeta po starosti inicijalnog akta iz plana u izvještajnom periodu (od 01.01.2017. do 31.12.2017. god.) – bez Kom predmeta

     

     

    Referat

    Inicirani

    2017.g.

    Inicirani

    2016.g.

    Inicirani

    2015-2011.g.

    Inicirani

    2010-06.g.

    Inicirani

    2005-01.g.

    Inicirani

    prije 2000.

     

    Ukupno

    Izvršni

    136

    700

    481

    9

    0

    0

    1326

    Krivični

    600

    244

    86

    4

    0

    0

    934

    Parnični

    157

    470

    439

    0

    0

    0

    1066

    Prekršajni

    391

    957

    592

    0

    0

    0

    1940

    Privredni

    6

    3

    8

    0

    0

    0

    17

    Vanaprnični

    650

    608

    191

    2

    0

    0

    1451

    Ukupno:

    1940

    2982

    1797

    15

    0

    0

    6734

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Tabela II – Pregled neriješenih predmeta po starosti inicijalnog akta iz plana u izvještajnom periodu na dan 31.12. – bez Kom predmeta

    Tabela se odnosi na sve neriješene predmete u sudu, ne na predmete iz plana

     

    Referat

    Inicirani

    2017.g.

    Inicirani

    2016.g.

    Inicirani

    2015-2011.g.

    Inicirani

    2010-06.g.

    Inicirani

    2005-01.g.

    Inicirani

    prije 2000.

    Broj predm. koji se ne mogu riješiti zbog procesnih smetnji

    Ukupno

    Izvršni

    1050

    521

    304

    6

    0

    0

     

    1881

    Krivični

    329

    72

    34

    8

    5

    1

    22

    449

    Parnični

    801

    388

    169

    1

    0

    0

     

    1359

    Prekršajni

    1516

    431

    1150

    0

    0

    0

     

    3097

    Privredni

    0

    0

    0

    0

    0

    0

     

    0

    Vanaprnični

    869

    246

    33

    0

    0

    0

     

    1148

    Ukupno

    4565

    1658

    1690

    15

    5

    1

     

    7934

     

     

     

     

     

     

    Predsjednik suda

     

    Veljko Krejić